loader image
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انیاگرام یا MBTI ؟ / بخش پایانی

اناگرام یا MBTI

فهرست مطالب

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری ماه‌شید خرد: در چهار مقاله گذشته (انیاگرام یا MBTI) در مورد این که هر تیپ شخصیتی اناگرام به چه‌ نحوی به تیپ‌­های شخصیتی MBTI مرتبط می‌شوند مطالبی ارائه شد.

همچنین در مورد مشرب­‌ها و کارکردها مباحثی به اجمال مطرح شد.

به‌طور کلی با توجه به این که در حوزه شخصیت‌شناسی، این دو رویکرد دارای توانایی بالایی هستند و به‌ویژه این که تحقیقات خوبی در مورد مباحث بالینی مرتبط با اناگرام صورت گرفته است،

به نظر می‌­رسد این دو رویکرد مکمل خوبی برای یکدیگر باشند.

 

پیشنهاد ما:

 

مقاله اِناگرام یا MBTI ؟ – بخش دوم

مقاله اِناگرام یا MBTI ؟ – بخش سوم

مقاله اِناگرام یا MBTI ؟ – بخش چهارم

 

برای مثال اگر فردی با تیپ شخصیتی اصلاح‌گر یا Reformer دارای شخصیتی معادل ENTJ باشد، عملکرد به مراتب متفاوتی نسبت به یک تیپ ۱ با شخصیت ISTJ خواهد داشت.

برای تحلیل افراد با رویکرد اناگرام، باید سمت‌­ها و بال‌­ها و سطح سلامت روانی را در نظر گرفت، اما اگر از رویکرد شخصیت‌شناسی MBTI نیز کمک گرفته شود، بسیاری از جنبه‌­ها در مورد فرد روشن‌تر می‌­شود.

 

هر فردی باید بتواند تمام جنبه­‌های وجودی خود را پرورش دهد تا بتواند شرایط مختلف را پاسخگو باشد.

برای مثال تیپ ۸ را در نظر بگیرید که از نظر رویکرد شخصیت‌شناسی MBTI همانند یک ESTJ عمل می‌­کند، روابط عاطفی‌­اش شدیدا دچار مشکل می‌­شود، در حالی که او نیز همانند سایر انسان‌­ها، نیاز به روابط عاطفی دارد تا بتواند به خودشکوفایی دست پیدا کند.

یا یک تیپ ۴ را در نظر بگیرید که معادل تیپ شخصیتی MBTI برای او INFP باشد:

مشکلات عدیده‌­ای به سراغ او خواهد آمد و او هرگز نمی‌­تواند این مسئله را حل کند مگر این ویژگی‌­های خود را تفییر دهد و جنبه‌های دیگری از زندگی را تجربه کند.

شاید برای مطالعه بیشتر بتوان کتاب نگاهی نو به انیاگرام را به شما معرفی کرد که در فصل‌­های پایانی به‌طور مشخص در این مورد صحبت می‌­کند، اما قطع به یقین برای درک تفاوت بین INTJ تیپ ۱ با INTJ تیپ ۵ باید با هر دو رویکرد بیشتر آشنا شد.

برای نمونه می­‌توان همین مثال را بیشتر مورد تحلیل قرار داد.

 

اگر یک تیپ ۱ با تیپ شخصیتی INTJ به مقایسه با تیپ ۵ با همین تیپ شخصیتی گذاشته شود، برای این که تیپ ۱ بتواند آن‌چه را که مورد اندیشه قرار داده است عملیاتی کند، احتمالا راحت‌­تر این کار را انجام می‌­دهد چون ذاتا اجرایی است اما این موضوع برای تیپ ۵ می‌­تواند مشکل‌­تر باشد، زیرا تیپ ۵ ذاتا اهل اندیشه است و چرایی‌ها برای‌شان بسیار مهم‌تر از چگونگی‌ها می‌­تواند باشد.

از سوی دیگر با توجه به‌ویژگی تیپ ۱ مبنی بر قالب‌پذیری بیشتر نسبت به محیط، ممکن است آن سطح از اندیشه انتزاعی که توسط تیپ ۵ تجربه می‌­شود، توسط تیپ ۱ تجربه نشود.

مهم‌ترین موضوع در مورد INTJ ها این است که شغل و حرفه تخصصی برای آن‌ها بسیار مهم است و در نتیجه ممکن است روابط عاطفی‌شان خدشه دار شود، لذا برای این که بتوانند این مسئله را حل کنند باید هر کدام نسخه خود را داشته باشند:

تیپ ۱ بیشتر به بال ۲ و سمت ۴ اهمیت می‌دهد و تیپ ۵ بیشتر به سمت ۴.

 

پرسش نهایی: کدام یک ار این دو رویکرد، قدرت بیشتری در تحلیل رفتار افراد دارند انیاگرام یا MBTI ؟

به‌نظر توانایی انیاگرام بیشتر از MBTI است، اما MBTI مکمل مناسبی برای تحلیل رفتار افراد است.

اناگرام با تعریف مفاهیمی همچون توالی شخصیتی و مفهوم بال‌­ها و سمت‌­ها، می‌­تواند رویکردی قوی‌­تر باشد.

واقعیت این است که برای رشد شخصیتی نیاز به آگاهی است؛ آگاهی از خود، هستی و معیارهای درست برای زیستن.

 

محمدکاظم جاوید- مدرس انیاگرام

مقالات مرتبط
مقالات پربازدید​