به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری ماهشیدخرد: در مقاله قبل توضیح بیشتری از مفهوم سیر در آفاق و انفس پرداخته شد. در این توضیح آمده بود که سیر مترادف با سفر تلقی میشود و اغلب افراد بهطور معمول در مسیر شناخت راه سفر آفاقی یا همان بیرونی را در پیش میگیرند.
در سیر آفاقی فرد مسیر سفر را پیش میگیرد تا به شناخت و آگاهی بیشتری برسد و حال آن که سیر انفسی و درونی، نیازمند به تلاشی بیشتر برای تهذیب و تزکیهنفس است. در این تهذیبنفس، فرد باید بهطور مرتب بر احوال و روحیات خویش نظر بیاندازد تا بتواند بر لایههای تیره و تار وجودش دست یابد. این نوع سفر یا سیر درونی بسیار دشوارتر است تا سیری در آفاق یا بیرون.
دین و مذهب همواره موجد تاثیرات عمیق، کنش و واکنش های پایدار و عمیقی انسانی و موجب توسعه جوامع بشری بوده است و انسان از همان آغاز خلقت برای شناخت و آگاهی و کشف ناشناختهها،سیر در آفاق و انفس برای شناخت خود و شناخت خالق و درک کمال و هستی در سرزمینهای مختلف را داشته است. اربعین فرصت مغتنمی است تا هر که بر مقام انسانیت، الوهیت و آزادی انسان عشق میورزد، گامی برداشته و سیر و سفری را آغاز کند.
زیارت اربعین فرصتی است تا که فرد بکوشد، سیری در آفاق و احوال دیار و مردم دیگر بکند. فری در مسیری طولانی با گامهای پیاده تا تاملی بر مسیر راه اسیرانی باشد که راه کربلا را به شام در پیش داشتند. مسیری بر تامل بر احوال امروز دوستداران قبله عشق.
در هر سفری فرصتهای شناخت با فرازونشیبهای بسیاری پیش روی فرد خواهد بود و در این سفر مشقتهایش بیشتر، شیرینیهایش نیز بیشتر. این سفر روی دیگرش توجه به سیر در انفس و درون فرد خواهد داشت.
سفر اربعین پس از چهل روز تامل بر احوال بزرگ مردی چون حسین بن علی علیهالسلام است. بخش اعظم سفر نه فقط در پیادهروی که بر تامل، اندیشه و مراقبه بر احوال درونی فرد است که «هزاران بینی که تن به سفر کند و اندکی بود آن که به دل سفر کند».
اربعین تمرین و ممارستی سخت پس از آزمونی سخت است. اربعین در پی روشنبینی فرد نسبت به واقعه عاشورایی است که در آن چون حسینی آخرین درسهای والا و متعالی انسانی و الهی خویش را پیش روی جهانیان قرار داده است.
انسانی که کلام به حق او همان تحقق عدالت فضیلت عالی به کمال آن در الگوی نهگانه است. انسانی به این مقام راه مییابد که همه قوای خویش را به کمال دست یافته است. یعنی به تعادل رساندن همه فضایل و حذف رذایل.
اربعین، چهلمین روز از شهادت امام حسین علیهالسلام یا به عبارتی چهل روز از تاملی درونی بر شناخت ما در نسبتی با انسانی کامل است. چهل روز فرصت بازبینی بر احوال و سیر انفسی در فرد است.
به گزارش برخی از محققین هر چهل روز در فرد میتواند، موقعیت و وضعیت خاص و حساسی را برایش فراهم آورد. موقعیتی که میتواند فرد را از یک آشفتگی به یک دوره تازهای منتقل کند. از این رو در بسیاری از منابع متعدد بر اهمیت این عدد چهل آمده است. بهطوری که یکی از نشانههای مومن را زیارت اربعین میدانند.
به کلامی از لسانالغیب ناگفته را به آخر رسانم:
چل سال بیش رفت که من لاف میزنم
کز چاکران پیر مغان کمترین منم
دکترمهشید رضویرضوانی