loader image
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
گفت‌وگوی تاریخ شفاهی آستان قدس با مهشید رضوی‌ر‌ضوانی
بخش آرشیو تاریخ شفاهی مرکز اسناد آستان قدس رضوی به گفت‌وگو با مهشید رضوی‌ر‌ضوانی نشست.
تاریخ شفاهی آستان قدس رضوی

فهرست مطالب

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری ماه‌شید خرد: این مصاحبه تاریخ شفاهی توسط جمشید قشنگ خبرنگار مرکز اسناد آستان قدس، نویسنده و پژوهشگر با دکترمهشید رضوی‌رضوانی مدرس، مشاور و محقق انیاگرام، صورت گرفت.

گفت‌وگو با این پرسش که کودکی شما چگونه گذشت؟ آغاز شد و در ادامه به انگیزه‌های دوره نوجوانی، جوانی و … پرداخته شد. انگیزه‌هایی که مسیر راه رضوی‌رضوانی را برای درک و شناخت فضای بین‌رشته‌ای در علوم انسانی به‌ویژه نسبت به دو حوزه «روان‌شناسی شخصیت» و «مشاوره، فلسفه و معارف اسلامی» روشن کرد؛ تا موضوع تحقیقات و پژوهش‌ها را با محوریت سرمایه‌های فرهنگی معنوی جامعه ایرانی با رویکرد انیاگرام و نه‌گانه ایرانی پیش ببرد.

رضوی‌رضوانی ضمن توجه بر جست‌وجوها و درک نه‌گانه ایرانی که حکمت عملی در نزد حکمای اخلاق و عرفان اسلامی بوده به نقش دکترلاله بختیار، قرآن‌پژوه و دکترای روان‌شناسی تربیتی به‌عنوان یک موثر فرهنگی نسبت به انتقال ارزش‌های معنوی و غنی فرهنگ ایران اسلامی تاکید داشت و به معرفی آثار متعدد او در جامعه بین‌المللی پرداخت که دارای پیشینه‌ای تاثیرگذار از سوی والدین خود در امریکا بوده است.

او همچنین علاوه‌بر توجه بر رویکرد کهن نه‌گانه ایرانی از ایران باستان تا پس از آن و نقش حکما و اندیشمندانی همچون ابن‌سینا، خواجه‌نصیرالدین طوسی، غزالی و … به تغییر و تحولات نه‌گانه ایرانی در جامعه بین‌الملل اشاره داشت که با عنوان «انیاگرام» معرفی شده و می‌شود.

رضوی‌رضوانی در گفت‌وگو با بخش آرشیو تاریخ شفاهی مرکز اسناد آستان قدس، از توجه جامعه بین‌الملل به پژوهش و مطالعات جدید معطوف به پیشینه این دانش در جامعه کهن گفت که راهگشای بسیار کاربردی و عملی در مسیر اصلاح رفتار و اخلاق است.

آرشیو تاریخ شفاهی از بدو ایجاد به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم تولید سند در مرکز اسناد آستان قدس رضوی مطرح بوده است. این بخش در چهارچوب اولویت‌های راهبردی مصوب شده با انجام طرح‌های پژوهشی و تهیه دستورالعمل‌های مدون کاری توانسته به‌عنوان یکی از مراکز مهم تاریخ شفاهی در کشور مطرح شود.

 

یک پاسخ

  1. خداوند کریم شما را در این کار‌های ارزشمندتان، مصمم و ثابت قدم بدارد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 3 =

اخبار مرتبط
اخبار پربازدید