loader image
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نگاهی به کارگاه تحلیل فیلم «سوخته»

تحلیل فیلم سوخته

فهرست مطالب

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری ماه‌شید خرد: کارگاه نمایش و تحلیل فیلم Burnt «سوخته»، چهارشنبه ۲۶ دی ماه، ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار شد.

فیلم درباره سرآشپزی به‌نام آدام است که پس از یک دوره موفقیت فوق‌العاده، به مواد مخدر و هرزگی روی می‌آورد، اما با طی کردن دوره خودسازی، مجددا برای کسب موفقیت‌های بیشتر، اقدام به تشکیل رستوران جدیدی می‌کند. به‌تدریج با جمع کردن تیم آشپزی‌ که موردنظرش است، طبق یک توافق‌نامه، پشتیبان مالی‌اش را پیدا کرده و رستوران خودش را برپا می‌کند. هر چند این فرایند با فراز و نشیب‌هایی همراه است، اما سرانجام به آنچه که می‌خواهد دست پیدا می‌کند. رستوران موفق با جذب مشتریان و گردش مالی بالا. اما دستاورد دیگری که دارد، افزایش توانمندی‌های اجتماعی اوست به‌طور مشخص توانایی همدلی و درک متقابل در او رشد کرده و بروز و ظهور پیدا می‌کند.

آدام از نظر شخصیت تیپیکال انیاگرامی، تیپ هشتی (تیپ ۸ ای) است:

تندخو، عمل‌گرا، جدی، در مواردی خودمحور و البته تهییج‌کننده دیگران، رهبر و پیش‌برنده امور.

او کودکی سختی داشته و در نتیجه روحیات تیپ هشتی او به‌شدت تقویت شده‌اند، از این رو در فکر این است که تمام امور را کنترل کند.

در جریان فیلم، او در نهایت می‌آموزد که در جمع دیگران باشد، بی‌آن‌که دیگران را کنترل کند.

در واقع می‌آموزد که نیاز نیست صرفا برای مدیریت و رهبری در جمع دیگران قرار بگیرد، بلکه برای دوستی و صمیمت هم می‌تواند در جمع باشد.

می‌تواند اجازه دهد دیگران را ببیند و آن‌ها را با توجه به موقعیت، کنترل نکند بلکه اجازه دهد همان‌گونه که هستند، باشند.

نقش مکمل زن در فیلم Burnt، زنی به نام هلن است، یک تیپ دویی ( تیپ ۲ای) با توانایی‌های ارتباطی بالا و درعین‌حال اهل سخت‌کوشی.

هلن طی جریان فیلم، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به آدام کمک می‌کند تا ظرفیت‌های خاموش‌اش را پیدا کند و به‌کار گیرد، تا در نهایت جامعه‌پذیری بهتری را از خودش بروز دهد. آدام دوستی به نام تونی در تیم خودش دارد که به‌عنوان مدیر رستوران، ایفای نقش می‌کند. او به‌عنوان کسی که از نظر شخصیت تیپیکال انیاگرامی، تیپ یک (تیپ ۱) ای با بال (۹) است، به آدام کمک می‌کند تا بتواند بر تنش‌های شدیدش غلبه کند.

فیلم Burnt به کارگردانی جان ولز، John wells و نویسندگی استیون نایت، Steven Knight دارای زوایای خوبی برای تحلیل است و می‌تواند نظر بیننده را به خود جلب کند.

در واقع به همین دلیل، این فیلم را انتخاب کردیم، یک تیپ هشتی (تیپ ۸ای)، در کنار یک تیپ دویی (تیپ ۲ای) و یک تیپ یکی (تیپ ۱ای)، قابلیت خوبی برای پیش بردن امور دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 5 =

مقالات مرتبط
مقالات پربازدید​