loader image
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

زلزله کرمانشاه و کمک‌های مردمی

کمک به زلزله زدگان

فهرست مطالب

کمک به زلزله زدگان

آن‌چه که دیده شد و آن‌چه که باید مورد توجه قرار بگیرد

 

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری ماه‌شید خرد: چند ساعت از وقوع زلزله نگذشته بود که یکی از هم‌دوره‌ای‌های آشنا در کلاسی به من اطلاع داد، ظرف چند ساعت توانسته است تا سقف چند میلیون اجناس و مواد غذایی لازم و ضروری برای زلزله‌زدگان تهیه کرده و قصد دارد به اتفاق تعدادی دیگر از اقوام خود راهی سفر و کمک به زلزله زدگان شود.

البته شنیدن این مطلب از او و همچنین در رفتار ایرانیان برای کمک به زلزله‌زدگان جای تعجب نبود.

به همین منوال به‌سرعت اخبار دیگری از سیل کمک‌های ایرانیان خارج از کشور و شماره حساب‌های افراد سرشناس در حوزه هنر و ورزش و سازمان‌های مستقلی که مستقل از دولت به یاری کارکنان خود اقدام به جمع‌آوری وسایل و کمک‌های نقدی از سوی نیروهای خود کرده تا به کمک به زلزله‌زدگان بشتابند.

ما فارغ از نگاه بیرونی به ملت ایران، به‌عنوان یک هموطن چه ویژگی‌هایی را به‌عنوان شاخصه بارز در خودمان می‌شناسیم؟

چه خصیصه‌هایی در رفتار ما ایرانیان بیشتر دیده می‌شود؟

این که ما مردمی سخت‌کوش و میهمان‌نواز یا راستگو و درستکار یا این که بسیار انسان‌های عاطفی و مهربانی هستیم که در چنین شرایطی همچون زلزله، به‌سرعت در صحنه حاضر می‌شویم و با تمام توان ایفای نقش می‌کنیم؟! 

نسبت برخی از این رفتارها با هم چیست؟

و پرسش‌های دیگری که ذهن آدمی را به خود مشغول می‌سازد.

در این حال از خود پرسش دیگری داشتم که چنان‌چه فردی در این حال نسبت به کمک‌های مردمی خیانتی روا دارد و همچون نیازمندی سیری‌ناپذیر، به سرقت و دزدی این اموال دست بزند که موضوع این نوشتار نیست؛ چه می‌شود مردمی که در این شرایط اقدام به جمع‌آوری چنین کمک‌هایی می‌کنند در شرایط روزمره خود نسبت به هم بی‌پروا شده و بلکه حقوق یکدیگر را ضایع می‌کنند؟!

این سئوال و سئوال‌های دیگری از این نوع این پرسش را در ذهن ایجاد کرد، آیا رفتار و واکنش ما در این شرایط بسان یک مکانیزم دفاعی نیست؟!

مکانیزمی وارونه که نسبت به نگرش یا فکری که در سر می‌پرورانیم؟

نگرشی مبنی بر سرکوب خطاهای انجام شده و سرمایه‌گذاری در چیزی متفاوت؟!

گاه چنین است که مردم انگیزه معینی را در زیاده‌روی به انگیزه متضادش دنبال می‌کنند و انگیزه اصلی پنهان می‌شود!

یا مکانیزم دفاعی جبرانی است برای کنترل خشم و عصبانیتی پنهان نسبت به وضعیت ساختارهای موجود تا بتواند هم جبرانی به خود باشد و هم سئوالی جدی در این حال ایجاد کند!

به‌راستی این نوع رفتارهای اجتماعی ایرانیان چه معنایی در دل خود دارد؟

آیا این نوع رفتارهای ایرانیان حاکی از درایت، شناخت و آگاهی سیاسی اجتماعی آن‌ها است یا به‌منزله نوعی واکنش هیجانی است که به‌طور معمول در قالب رفتارهای احساسی و غیرعقلانی از آن‌ها انتظار می‌رود؟

 

دکترمهشید رضوی‌رضوانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − پانزده =

مقالات مرتبط
مقالات پربازدید​