loader image
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
در آرزوی دیدار رونالدو / جامعه‌ای برخوردار از هیجانات و احساسات پرشور
مهشید رضوی‌رضوانی با توجه به حواشی حضور کریستیانو رونالدو، فوق ستاره پرتغالی النصر برای بازی مقابل پرسپولیس در ورزشگاه آزادی، یادداشتی نوشته است.
جامعه هیجانی و پرشور ایرانی

فهرست مطالب

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری ماه‌شید خرد: در یادداشت دکترمهشید رضوی‌رضوانی مشاور و مدرس انیاگرام، می‌خوانیم: «فرصت دیگری برای جامعه، جوانان ایرانی و به‌ویژه برای علاقه‌مندان به فوتبال از کوچک و بزرگ، پیر و جوان، زن و مرد در هر نقطه از ایران فراهم شد تا شوق و ذوقی آمیخته را همراه با هیجاناتی فوق‌تصور به نمایش بگذارند.

هیجاناتی همچون اشک پسر بچه‌ای تا خانم مسنی که با وجود سن بالا اما با انگیزه برای دیدار با رونالدو به تهران سفر می‌کند. در این میان خبرنگاران ورزشی نیز به‌نوبه خود بر شدت بازتاب اتفاقات افزودند! آنچه محسوس و روشن است این رفتارها همگی حاکی از هیجانات متعدد و متنوع در جامعه است.

هیجاناتی که هر چندگاهی در جامعه ایرانی و هر بار به شکلی خود را نشان می‌دهد. گاه در انعکاس درگذشت یک هنرمند موسیقی و یا هیجان رویارویی با موضوع اجتماعی و گاه برای دیدن بازیکن محبوب و ستاره.

از چه رو چنین هستیم و چنین عمل می‌کنیم؟!

به‌دفعات در بیان خلقیات و روحیات ایرانیان شنیده‌ایم که احساساتی، هیجانی، دلسوز، غریب‌نواز، مهمان‌نواز، مهربان، پرشور، نمایشی، کوتاه‌مدت، فردگرا، لحظه‌ای، کوتاه‌مدت و … را شامل می‌شود که این نسبت از خصوصیات منعکس‌کننده حالات خلقیاتی در ایرانیان است که پیش از این نیز در دهه‌ها و بلکه سده‌های قبل نیز گزارش شده است.

این خصوصیات از ویژگی‌های معمول شخصیت ایرانیان همان است که می‌توان جلوه‌های از آن را در پردازش شخصیتی چون (نقی معمولی) یافت و در این سریال نیز صورت دیگری از همذات‌پنداری ایرانی با نقش بازیگر را دید.

در رویکرد شخصیت‌شناسی انیاگرام، تیپ‌های نه‌گانه شخصیت و درک روشن و شفاف بر سبک شخصیت جامعه ایرانی، ایرانیان برخوردار از هیجانات و احساسات پرشور تیپ‌های شخصیتی هیجانی در مرکز ادراکی هیجانی هستند.

دان ریچارد ریزو و راس هادسون حوزه مطالعات فرهنگی که به ساخت تست و آزمونی مبنی بر شناخت تیپ شخصیتی افراد همت داشتند، بر این باور بوده‌اند که هر جامعه نیز دارای دو تا سه سبک شخصیتی ویژه خود است که می‌تواند در طبقه‌بندی تیپ‌های نه‌گانه انیاگرام قرار بگیرد.

سال‌های متوالی است به‌مثابه محقق و مشاور با رویکرد انیاگرام، همواره با این نوع واکنش‌های شخصیت‌های هیجانی تیپ‌های شخصیتی انیاگرام در عموم جامعه ایرانی و خلقیات آن‌ها مواجه هستم. از این منظر می‌توان به تحلیل سبک شخصیتی ایرانیان در چنین شرایطی نظر داشت. اما نقطه قابل توجه این‌جاست که چطور و چگونه جامعه ایرانی در میان مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی موجی از هیجان بر او قالب می‌شود و با هر اندازه توان مالی و جسمانی راهی دیدن فردی می‌شود که با دیدن او به این دیدن ارج بنهد. از پرداخت شبی ۴۵ میلیون تومان برای یک شب در هتل تا با تنی فرسوده بالا رفتن از ارتفاعات!

آیا چنین رفتاری حکایت از مهمان‌نوازی و شور میهمان‌دوستی ایرانی دارد یا حکایتی از بروز هیجاناتی نامناسب در جایگزینی بر تخلیه هیجاناتی است که در جای خود بر آن پاسخ نیافته است؟!

در تحلیل رفتارشناسی و بروز این نوع خلقیات ایرانی با رویکرد انیاگرام، این شیوه رفتاری در ایرانی و انعکاس آن حتی به‌عنوان استقبال و میهمان‌نوازی به‌واقع انعکاس هیجاناتی از نوع مطالبات و نیازهای اوست که در مسیری دیگر منحرف شده است.

بروز چنین احساسات شورانگیزی ضمن برانگیختگی بیشتر بر جامعه و تخلیه هیجانات جامعه خودش، او را از درکی روشن و پیش‌برنده از نیازهای حقیقی و واقعی خود باز می‌دارد.

در رویکرد انیاگرام، رشد و بالندگی تیپ‌های احساسی و هیجانی در سویه رشد و تعالی تیپ‌های احساسی به عملی واقع‌بینانه و بالندگی جامعه است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − پنج =

اخبار مرتبط
اخبار پربازدید