loader image
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
یادی از لاله بختیار در سالروز تولد / پیام چگونه زیستن
دکتر لاله بختیار (مهری بختیار) محقق، مولف و مترجم ایرانی آمریکایی، 26 مردادماه سال 1317 در تهران به‌دنیا آمد.
سالروز تولد لاله بختیار

فهرست مطالب

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری ماه‌شید خرد: لاله بختیار با بینش و بصیرتی که بر زندگی یافت، با آگاهی و شناختی کامل به‌آیین اسلام رو آورد و در این راه بیش از ۶۰ سال از عمر خود را صرف تحقیق کرد.

او در دو دهه حضور در ایران به‌عنوان دانشجوی انگلیسی زبان هم‌دوره ویلیام چیتیک و همسرش ساچیکو موراتا بود و با دکترسیدحسین نصر دوره‌های عرفان را به زبان انگلیسی گذراند. همچنین در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، با دکتررضا داوری‌اردکانی فیلسوف و متفکر، دکترغلامرضا اعوانی فیلسوف و استاد و دکترحسین الهی‌قمشه‌ای دانشمند و استاد هم دوره بود.

دکتربختیار علاوه‌بر ترجمه‌های ارزشمند پیشین خود در ایران، در طول تحقیقات در موسسه قاضی به ترجمه‌هایی چون قرآن عظیم و المعجم المفهرس، سرپرست پروژه جمع‌آوری، تحقیق، تنظیم و ترجمه مجموعه ۵ جلدی قانون از عربی به انگلیسی و تالیفات بسیاری همچون مجموعه سه جلدی «خواست خداوند محقق می‌شود»، «نه‌گانه ایرانی» با زیرعنوان نشانی از حضور خداوند، مجموعه دو جلدی «روان‌شناسی در قرآن»، و ده‌ها کتاب دیگر و در نهایت آخرین اثرش که در سال گذشته به چاپ رسید با عنوان «جستاری از خطبه‌ها، جملات و نامه‌های علی بن ابیطالب(ع)» بود.

به‌مناسبت سالروز تولد این محقق و پژوهشگر، دکترمهشید رضوی‌رضوانی مشاور و مدرس انیاگرام، یادداشتی نوشته است. در این نوشتار می‌خوانیم: «هر ساله این زمان که مصادف با تولد این شخصیت اثرگذار از جامعه فرهنگی ایران به جهان فرا می‌رسد. پیش از هر چیزی شخصیت وارسته و منش چنین انسانی مقدم بر هر کلام دیگری است. او که به‌واقع در مقام یک پژوهشگر و محقق همواره عامل بودن به عمل را پیشه خود داشت و بیش از آن که چیزی به کسی بگوید خود را مخاطب آن کلام می‌دید.

پژوهشگری، به‌معنای حقیقی در ذات و ساختار شخصیت لاله بختیار و در کارهای او مشهود بود. نه‌تنها در عرصه پژوهش و تحقیق که در روابط اجتماعی، خدمت‌رسانی، انسان‌دوستی، دغدغه‌های انسان و جهان امروز را داشت.

لاله بختیار بی‌هیچ ادعایی در عرصه عمل و گفتار الگو بود. ضمن گرامیداشت سالروز تولدش که به‌واقع تولد پیام چگونه زیستن را به ما متذکر می‌شود. بیش از پیش باید او را شناخت و یکی از راه‌ها، شناخت آثار وسیع و گسترده اوست که در فضای بینارشته‌ای در حوزه معارف، اخلاق، عرفان، روان‌شناسی و مشاوره وجود دارد.

موسسه فرهنگی هنری ماه‌شید خرد، که اختیار کامل آثار دکتربختیار را دارد بر آن است به معرفی و نشر اندیشه‌های چنین الگوی همت گذارد».

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =

اخبار مرتبط
اخبار پربازدید