loader image
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هر روز آماده باش!

فهرست مطالب

هر روز آماده باش!

به مرگ گرفته شده تا به تب راضی باشیم

 

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری ماه‌شید خرد: در طول چند روز اخیر موضوعات متعدد و مهمی پیش آمد که می‌تواند بهانه نوشتاری برای صفحه رخدادهای هفته باشد. از مسایل مهمی چون وضعیت مهم و بحرانی آب در خوزستان تا معلق‌شدن برنامه نمایش هنری «سی» همایون شجریان. اما همواره پیش از هر چیز امنیت جان انسان‌ها اولویت بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

در تعجب از این که چرا همکارم پاسخگوی تماس کاری‌ام نیست، متوجه شدم که گوشی همراه او در حین مکالمه به سرقت رفته است. دو روز پیش، وقتی او به آدرس سکونت قبلی خود، برای دریافت پیش پول منزلش در میدان وحدت اسلامی (شاهپور سابق) رفته بود، در حین مکالمه سارق موتورسواری گوشی او را ربوده و فرار کرد. او که در میان دیدگان مردم درصدد تنظیم صورت جلسه سرقت در آن زمان بر آمده بود با تاسف اعلام کرد که او گزارشی کامل از ویژگی‌های فرد سارق به مامور انتظامی داد ولی افسرارشد مامور وظیفه با شنیدن ویژگی‌های فرد سارق از انتقال خبر به مراتب بالاتر خودداری کرد!

همزمان با شنیدن این توضیحات همکارم، ناخودآگاه بسیار از تجارب تلخ خودم تداعی می‌شد؛ به‌یاد آوردم وقتی ماشین خودم با وجود دزدگیر، قفل فرمان و امکانات دیگر وقتی به سرقت رفت و حتی نتوانستم کم‌ترین نشانه‌ای از آن پیدا کنم. به‌یاد آوردم که چند روز پیش وقتی سوار بر ماشین خود از پارکینگ خارج می‌شدم، ناگهان قطعه‌ای بزرگ از تیر آهن از ساختمان در حال ساخت پلاک بغلی ساختمان ما، بر روی سقف ماشینم افتاده بود و ثانیه‌هایی را در بهت‌زدگی به‌سر می‌بردم. وقتی به خود آمدم که از ماشین بیرون آمده و طبیعی است با فریاد بر سر کارگر و تکنسین‌هایی که در آن‌جا بودند، سراغ کارفرما، مهندس‌ناظر و غیره را می‌گرفتم که در طول این چند سال مزاحمت هرگز خود را آفتابی نکرده بودند و مکرر خلاف‌های خود را به‌مثابه خلاف در ساخت، با دادن خلافی به شهرداری، رفع می‌کردند. علی‌الظاهر من هم صورت جلسه‌ای تنظیم کردم و اما…

این تصاویر وقایع مختلف، در حین گفت‌وگو با همکارم از ذهنم عبور می‌کرد و در آن حال نمی‌دانستم از تاسف خود بگویم یا از این که سارق به او آسیبی نرسانده است، خشنود باشم و به او بگویم که خداراشکر که به تو آسیب نرسیده است!

به یاد این ضرب‌المثل افتادم که: به‌مرگ گرفته شده تا به تب راضی باشیم. آماده باش!

این واقعیت تلخی است کهی جامعه و مردم، گوی در تعارضی تمام نشدنی به‌سر می‌برند. اضطراب و تشویش در عموم مردم بالا رفته و مردم هر روز بیشتر از پیش اعتماد خود را نسبت به عملکرد مسئولین از دست می‌دهند. موضوع سرمایه اجتماعی هر جامعه نفت و گازی نیست که اگر بسوزد و یا به تاراج رود، به آسانی بتوان آن را به‌دست آورد.

 

دکترمهشید رضوی‌رضوانی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + یازده =

مقالات مرتبط
مقالات پربازدید​