loader image
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
در نشست «انیاگرم و متداکتینگ دو ضرورت مکمل در اجرای نقش» چه گذشت؟
در نشست «انیاگرام و متداکتینگ از زاویه تیپ‌های نه‌گانه شخصیتی» به برخی تاثیرات این دانش بینارشته‌ای بر شکل‌گیری و خلق شخصیت گفت‌وگو شد.

لینک مرتبط: https://farhangekherad.com/

انیاگرم و متداکتینگ دو ضرورت مکمل در اجرای نقش

فهرست مطالب

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری ماه‌شید خرد، روز دوشبه ۱۵ اسفند اولین نشست ترویجی انیاگرام با مشارکت انجمن صنفی سراسری تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر برگزار شد. در نشست انیاگرم و متداکتینگ دکتر مهشید رضوی رضوانی و دکتر قطب‌الدین صادقی به ایراد سخن پرداختند.
در ابتدای نشست انیاگرم و متداکتینگ ، دکتر مهشید رضوی رضوانی مدرس و مشاور انیاگرام با ارائه تعریفی از انیاگرام و نه تیپ شخصیتی این دانش بینارشته‌ای ضمن بیان برخی ویژگی‌های تیپ‌های شخصیتی نه‌گانه و ویژگی‌های هر تیپ درباره کاربرد این دانش در شئون مختلف زندگی و کاربرد آن به‌ویژه در عرصه هنر سینما و تئاتر مباحثی را مطرح کرد.
رضوی توضیح داد: تیپ‌های شخصیتی آرکی ‎تایپ‌هایی هستند که به‌صورت ذاتی در هر فردی بروز و ظهور دارند و شکل‌گیری و خلق شخصیت توسط بازیگر سینما و تئاتر با کمک انیاگرام تقویت می‌شود. چرا که هر فرد با رجوع به حافظه عاطفی در تیپ شخصیتی خود قادر است با بهره از تکنیک، آفرینش نقش در نمایش را تجربه کند و توانمندی ورود و خروج به نقش و تداوم و پیوستگی در ایفای آن را کسب کند به طوری که پس از اتمام یک دوره بازی و ایفای نقش در مواجه با خود بدور از هرگونه آسیب از شخصیت عبور کند.
در ادامه این نشست، صادقی مدرس، نویسنده و کارگردان، ضمن معرفی متداکتینگ و تاریخچه کاربرد آن در عرصه تئاتر به برخی زوایای موثر انیاگرام به‌ویژه در ایفای نقش بازیگران در بازی نقش پرداخت.
صادقی همچنین به چهار بعد فیزیکی، اجتماعی‎، فرهنگی و روانی در خلق شخصیت در نمایش پرداخت و به یک بعد پنهان در شخصیت اشاره کرد و گفت: بازیگر با بهره از شخصیت انکار شده خود می‌تواند لایه‌های درونی نقش را پدید آورد. صادقی این شخصیت پنهان را جوهر پنهان تفکر انتقادی برشمرد.
رهاسازی، کنش بین خودآگاه و ناخودآگاه، تمرکز ‌و حافظه عاطفی و اخلاقی از جمله مباحثی بود که توسط او مورد بحث قرار گرفت.
در پایان نشست انیاگرم و متداکتینگ به پرسش‌های حاضران پاسخ داده شد.
این نشست به دبیری صدیقه حسن‌زاده و با حضور جمعی از اعضا هیات مدیره خانه تئاتر ‌و اعضا انجمن صنفی سراسری تئاتر کودک همچنین ‌مجید قناد‎، داوود کیانیان، بابک والی، آرش دادگر، اکرم ابوالمعالی، منوچهر اکبرلو، مقصود نعیمی، حامد زحمتکش، مریم تهرانی، مهدی قلعه، مجتبی کاظمی و… با مشارکت موسسه ماه‌شید خرد و انجمن صنفی سراسری کودک و نوجوان خانه تئاتر در سالن نمایش خانه تئاتر برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 17 =

اخبار مرتبط
اخبار پربازدید