منِ من!
سالها پرسیدم از خود کیستم ؟
آتشم، شوقم، شرارم، چیستم ؟
جورج ایووانویچ گورجیف (۱۸۷۷-۱۹۴۱) روسی بهعنوان جستوجوگری معنوی اعلام میکند: زندگی انسانهای متمدن امروز، گذشته از این که بسیار پیچیده، مادی و بیمعنی است، بهشکلی است که بهواقع همیشه درخوابند و مقدار بسیار کمی از تواناییهای خود را بهکار میبرند.
اغلب مفهوم در «خواب بودن انسان» اشاره به بیخبری و بیتوجه بودن انسان به خودش را متذکر میشود. این بیتوجهی نهتنها به خودش، بلکه شامل زندگی و هدف او از زندگی نیز خواهد بود… انسانها بهطور معمول، همچون یک ماشین از پیش برنامهریزی شده عمل میکنند.
از همان بدو کودکی با یک سری عادات آموخته پیش میروند. این عادات آموخته شده در فرد بهصورت اندیشهها و تمایلات، رفتارها و احساساتی است که فرد در طول سالها آنها را در خودش درونی کرده است. معیارها و ارزشهای خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی مملو از دستورات که از پیش به او داده شده است.
این مضمون مترادف مفهوم بهای سنگینی است که ژاک لکان از آن به «فرهنگی شدن» نام میبرد. اغلب این نوع عادات رفتاری، احساسی و فکری در افراد با تمایلات ذاتی و ارزشی انسانیاش مغایرت دارد. این مغایرت را زمانی درک خواهد کرد که برای خوب جلوهکردن و مورد تایید واقع شدنش به شخصی تبدیل شده است که دیگران میپسندند.
عادات ذهنی و احساسی در افراد به صورت ناخودآگاه و نیمه خودآگاه در فرد قرار دارد. این رفتارهای از پیش آموخته بهطور نیمهخودآگاه و ناخودآگاه در هر فرد به صورت تعصبات ذهنی و احساسی است که در لایههای پیچیده و درهم تنیده است. وجوه متعددی از من و منهای دیگر در فرد که از آن بیخبر است.
منِ من!
اما بهراستی هر فرد چگونه بهوجوه متعددی از این منهای گوناگون میتواند راه یابد؟
آیا این شناخت به لایههای عمیقتر وجود آدمی به همان دشواری نیست که از آن به (جهاد اکبر) نام میبرند؟!
این حداقل راهیابی به لایههای عمیقتر روان با روانکاویهای طولانی مدت امکانپذیر است، حال آن که شناخت بر روان و نفس انسان بسیار پیچیدهتر مینماید.
شناختی جامع که علاوه بر شناخت روان که بر پرسشی از چیستی منِ من داشته باشد!
من کیستم من کیستم خود را ندانم چیستم
گر من ویم پس کیست او ور اومنم من کیستم
هرگه من آیم در میان او روی بنماید نهان
زنهار اگر او در زند، من نیستم من نیستم
داوری شیرازی
مهشید رضویرضوانی
یک پاسخ
عالیترازعالی
واقعا من کیستم؟
جوابش سخت است ،چون منی وجودندارد
ویکیست
وآن یکی حقیقت است