loader image
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مدیریت و انیاگرام تیپ ۷ / بخش هشتم

مدیریت و اناگرام- بخش هشتم

فهرست مطالب

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری ماه‌شید خرد: تیپ ۷ را می‌توان با نگرش خوش‌گذرانی­‌ شناخت. این تیپ شخصیتی، به در لحظه بودن، انعطاف‌پذیری، ذهنی بودن و تحلیل‌­گرایی، اجتماعی بودن و خوش مشربی معروف است؛ اما تیپ ۷ در صورتی که به‌عنوان مدیر در یک سازمان مشغول به کار باشد چه عملکردی خواهد داشت؟

 

تیپ ۷ شخصیتی انیاگرام در جایگاه مدیریت:

در واقع یکی از شخصیت­‌هایی که می‌تواند مدیریت را از حالت فوق‌­العاده مقرراتی درآورده و نسبت به این نوع ساختاربندی منظم و منسجم، شرطی نمی‌شود، تیپ ۷ است.

انعطاف‌پذیری تیپ ۷ ای‌­ها به‌ویژه در سازمان­‌هایی که باید تصمیمات لحظه­‌ای اتخاذ شود، بسیار مهم است.

بورس، بازارهای مالی، نیروهای جنگی چریکی و سازمان‌ها دانش‌محور همگی از سازمان‌هایی هستند که انعطاف‌پذیری در سطح سازمانی باید در آن‌­ها وجود داشته باشد.

تیپ ۷ ای‌ها افرادی هستند که می‌توانند تصمیمات لحظه‌ای و درعین‌حال منطقی بگیرند؛

این خصیصه کمک می‌کند تا فرد در عین این که نسبت به چالش­‌ها و بحران‌های مدیریتی می‌تواند استحکام جایگاه بهتری را برای سازمان خود تضمین کند، درعین‌حال جایگاه مدیریتی خود را نیز ضمانت می‌کند.

نکته مهمی که در مورد تیپ ۷ باید یادآور شد، یادگیری ویژگی‌های تیپ ۱ ای‌ها است.

در واقع این تیپ شخصیتی باید بیاموزد که ساختارها را رعایت کند اما درعین‌حال استعداد خود نسبت به عدم شرطی شدن نسبت به ساختارها را به کار بگیرد.

همچنین تیپ ۷ ای‌ها باید از بال ۸ خود کمک بگیرند و الگوی رفتار قاطعانه را داشته باشند.

یکی از ویژگی‌های تیپ ۷ ای‌ها قدرت آن‌ها در برقراری ارتباطات اجتماعی است.

یک مدیر تیپ ۷ ای می‌تواند به‌خوبی ارتباطات لازم را بین سازمان / واحد خود با سازمان / واحدهای دیگر برقرار کند و از این رو به گسترش امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای مجموعه خود اقدام کند.

تیپ ۷ ای‌ها نقطه ضعفی که دارند این است که به‌طور ذاتی بر روی لحظه اکنون متمرکز هستند.

از این رو باید قدرت پیش‌بینی را در خود افزایش دهند. ممکن است یک تیپ ۷ ای بدون توجه به این که با اقدامات خود، به چه شرایطی در آینده می‌رسد، پیش‌روی کند و این تهدید برای مدیر تیپ ۷ ای محسوب می‌شود.

یک مدیر تیپ ۷ ای باید بتواند نگرش سایر تیپ‌های شخصیتی را درک کند تا در عین بهره‌گیری از آن‌ها، بتواند با سایرین بدون قضاوت‌های شخصی که ممکن است در مورد آن‌ها داشته باشد، ارتباط بگیرد.

برای مثال، اگر یک مدیر تیپ ۷ ای با یکی از کارکنان خود که تیپ ۱ ای است، بخواهد پروژه‌ای را پیش ببرد، احتمالا در طول پروژه به‌شدت به مشکل برخورد می‌کنند، چرا که ساختارمندی تیپ ۱ ای به‌سختی با انعطاف‌پذیری تیپ ۷ ای (هر کدام را به شکل مطلق فرض کنید) جمع‌پذیر است.

از سوی دیگر یک مدیر تیپ ۷ ای به یک مدیر ارشد تیپ ۶ ای، باید بتواند پاسخ‌های به دور از ابهام بدهد، در غیر این صورت توسط مدیر تیپ ۶ ای خود تخطئه می‌شود.

این تیپ شخصیتی باید بتواند دلیل کمک کردن تیپ ۲ ای به دیگران را متوجه شود و در صورت لزوم، این کار را انجام دهد.

این تیپ شخصیتی، باید تمرکز کردن تیپ ۵ ای‌ها را بیاموزد و درعین‌حال که آن را درک می‌کند، خود نیز به کار گیرد (یکی از نقاط ضعف تیپ ۷ ای‌ها این است که تمرکز بر روی موضوعی مشخص برای آن‌ها دشوار است مگر این که با تمرین و تکرار بیاموزند).

به‌طور کلی با توجه به این که تیپ ۷ ای‌ها استعداد زیادی در برقراری ارتباطات اجتماعی دارند، باید این استعداد خود را به شکل بهینه در زمینه ارتباط با دیگران استفاده کنند.

 

محمدکاظم جاوید- مدرس اناگرام

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + چهار =

مقالات مرتبط
مقالات پربازدید​