loader image
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مدیریت و اناگرام / بخش سوم

مدیریت و اناگرام

فهرست مطالب

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری ماه‌شید خرد: در مقالات گذشته در مورد مفهوم مدیریت و نیز سبک مدیریتی تیپ شخصیتی کمال‌طلب، مطالبی ارائه شد.

در این مقاله در مورد تیپ شخصیتی یاری‌رسان مطالبی ارائه می‌شود.

نگرش اصلی تیپ شخصیتی یاری‌رسان را می‌توان ایجاد صمیمیت و برقراری ارتباط در محیط خودش دانست.

او با این نگرش سعی در ایجاد فضایی دوستانه در بین افراد دارد.

در واقع یکی از ویژگی‌های این تیپ شخصیتی تمایل به دادوستد عاطفی است، یعنی با برقراری صمیمیت توقع دارد تا صمیمیت متقابل دریافت کند. پس به بیانی دیگر اگر این تیپ شخصیتی در جایگاه مدیریت با نگرش اصلی خود به ایجاد فضایی دوستانه اقدام کرد انتظار ندارد این فضا منجر به سواستفاده توسط سایرین شود.

مدیر تیپ ۲ روابطی برقرار می‌­کند که بتواند در آن‌ها جایگاه اجتماعی‌اش را هم ارتقا داده و حالت‌های عاطفی‌اش را هم به‌نوعی تامین کند.

یکی از مواردی که برای تیپ شخصیتی یاری‌رسان در جایگاه مدیریت و در صورت هرگونه سواستفاده از رفتار مهربانانه او رخ می‌دهد، دلخوری اوست. زیرا با عدم توجه به رفتار محبت‌آمیز او، در واقع نگرش اصلی او مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

در این صورت ممکن است به‌سرعت از رابطه بیرون بکشد.

تیپ ۲ شخصیتی اناگرام، درصورتی‌که در حالت سالم و میانی باشد، راحت‌تر به خودش اتکا می‌­کند اما در صورتی‌که در لایه‌های ناسالم روانی باشد بسیار بیشتر به دیگران وابسته می‌شود.

 

به یاد داشته باشیم:

 

بی‌توجهی دیگران به نگرش اصلی در هر تیپ شخصیتی موجب ناراحتی او می‌شود

 

در واقع بی‌هیچ تردیدی می‌توان گفت اگر تیپ شخصیتی یاری‌رسان هنوز به مراحلی از پختگی شخصیت که جایگاه مدیریت نیاز دارد نرسیده باشد، قویا در این جایگاه دچار مشکل می‌شود.

این تیپ شخصیتی باید به‌خوبی بیاموزد در چه شرایطی صمیمت خود را در چه سطحی بروز دهد تا بتواند به‌عنوان یک مدیر کارآمد نقش‌آفرینی کند.

در صورتی که به شکل کنترل‌شده و آگاهانه، در جایگاه مدیریت، به صمیمیت بپردازد، همانند یک حامی دلگرم‌کننده می‌تواند از زیر دستانش پشتیبانی کند.

همانند یک همکار صمیمی و بعضا دوست با مدیران هم‌رده برخورد کند و به‌خوبی با مدیران ارشد خود ارتباط بگیرد. تیپ شخصیتی یاری‌رسان یکی از تیپ‌های شخصیتی در اناگرام است که به‌طور ناخودآگاه هنر برقراری ارتباط با دیگران را دارد. 

اما پرسش اساسی این است که:

مدل ارتباطی این تیپ شخصیتی به چه ترتیب است؟

معمولا تیپ ۲ با کمک کردن به دیگران به ارتباط با آنان می‌پردازد.

به‌بیان دیگر این تیپ شخصیتی به دیگران کمک می‌کند تا وظایف خود را بتوانند بهتر انجام دهند و در صورتی که خودشان نیاز به کمک داشته باشند توقع همین برخورد را دارند.

یک مدیر تیپ ۲، باید انرژی که در رابطه می‌گذارد را به‌نوعی در طرف مقابل هم ببیند، در غیر این‌صورت یا رابطه را خیلی منطقی می‌کند یا به‌طور کلی کنار می‌کشد.

یکی از ویژگی‌های مثبت تیپ یاری‌رسان، تمایل ناخودآگاه برای کار تیمی است.

فرض کنید یک مدیر تیپ ۲ که در عین مدیر بودن، روابطش را با زیردستان، هم رده‌ها و رئیس / روسای خود گرم نگه می‌دارد و به‌شکل ویژه‌ای حس پشتیبانی را به زیردستان خود ارائه می‌کند، علاوه‌بر این که در واحد خود (با توجه به جایگاه سازمانی و در نتیجه اقتدار ناشی از آن) می‌تواند کار تیمی خوبی داشته باشد، بین واحد خود و سایر واحدها هم می‌تواند این همکاری را برقرار کند تا مجموعه به‌طور کلی به تحقق اهدافش بپردازد.

البته اگر همین تیپ ۲ با تمام توانمندی برای برقراری ارتباطات، مورد بی‌مهری و بی‌توجهی سازمان / مجموعه قرار بگیرد به‌شدت خشمگین شده و نوع همکاری و مدیریت‌اش دگرگون می‌شود.

در ادبیات مدیریت، شاید بتوان این تیپ شخصیتی را به‌عنوان مدیران مهربان، یا صمیمی و یا پشتیبان معرفی کرد.

اما برای این که از پشتیبان بودن و صمیمی بودن این مدیران سواستفاده نشود، آن‌ها باید بیاموزند که قاطعیت داشته باشند و روابط خود را کنترل کنند. باید بیاموزند که براساس آنچه که نیاز است به برقراری صمیمیت بپردازند تا بی‌دلیل مورد سواستفاده قرار نگیرند.

اگر یک مدیر تیپ ۲ هنوز در گفتن «نه» به‌شکل قاطع و صریح مشکل داشته باشد (و فرض کنید به دلیل هوش بالایی که داشته به این جایگاه رسیده است)، احتمالا مدیران ارشد از واحد او کار بیشتری بخواهند، همکاران از او مرخصی و مزایای بیشتری بخواهند و مدیران همرده با راه انداختن بازی‌های مرسوم در سازمان‌ها (اگر علاقه دارید با مفهوم بازی‌ها بیشتر آشنا شوید به مقاله دیدگاه اریک برن در فضای اناگرام – بخش دوم نگاهی بیندازید)، بخشی از وظایف محوله در واحد خود را به دوش او بیندازند (کمی اغراق شد تا بحث هر چه بهتر درک شود).

پس برای ایجاد فضایی که در آن مدیر تیپ ۲ دیده شود و درعین‌حال بتواند به‌خوبی حقوق خود و واحدش را تضمین کند، باید «نه» گفتن را به‌خوبی بیاموزد و درعین‌حال به دیگران نشان دهد که خط قرمزها را رعایت کنند.

جمع‌بندی این بخش:

یک مدیر تیپ ۲ به‌خوبی می‌تواند فرایندهای گروهی و بین گروهی را تنظیم کند به‌شرطی که صمیمیت در روابط را کنترل کرده و هنر «نه» گفتن را به‌خوبی بیاموزد.

 اما آیا نیاز است که تیپ شخصیتی یاری‌رسان به انگیزه‌ها و نگرش سایرین آگاه باشد؟

آشنایی این مدیران با عوامل تحریک سایر تیپ‌های شخصیتی چه لزومی دارد؟

همان‌طور که گفته شد، تیپ ۲ در صورت بی‌مهری و بی‌توجهی دیگران، دچار ناراحتی می‌شوند.

این رفتاری است که احتمال زیاد در ابتدای ورود به فضای حرفه‌ای برای افراد با تیپ شخصیتی یاری‌رسان پیش می‌آید ولی باید آگاه باشند که شاید صرفا به‌خاطر مهرطلبی، فضایی صمیمانه را ایجاد کرده‌اند.

پس افراد با این تیپ شخصیتی در صورت درک نگرش دیگران، بهتر می‌توانند صمیمیت در روابط خود را تنظیم کنند، در صورت لزوم «نه» بگویند، حق خود را مطالبه کنند و مدیریت خود را به شکل بهینه انجام دهند.

 

 

محمدکاظم جاوید- مدرس اناگرام 


 

 

منابع:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

مقالات مرتبط
مقالات پربازدید​