loader image
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مدیریت و انیاگرام / تیپ کمال‌گرا / ۲

مدیریت و اناگرام

فهرست مطالب

مدیریت و انیاگرام / بخش دوم 

مدیریت تیپ یک کمال‌گرا / کمال‌طلب

 

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری ماه‌شید خرد: در بخش قبلی در مورد مفهوم مدیریت و لزوم شناخت شخصیت‌های مختلف برای جایگاه مدیریت، مباحثی ارایه شد. در این مقاله به شیوه مدیریت تیپ یک کمال‌گرا / کمال‌طلب پرداخته شده است.

تیپ ۱

 

نگرش اصلی این تیپ شخصیتی، استانداردطلبی و رساندن همه چیز به حد اعلی است. به‌بیان دیگر تمایل دارد محیط اطراف را با توجه به استانداردهایی که برحسب تجربه، با مطالعه و آموزش به‌دست آورده، شکل دهد.

دکتر مهشید رضوی، موسسه ماه شید خرد

با توجه به جایگاه مدیریت، اگر یک تیپ شخصیتی کمال‌طلب در حالت سلامت کامل روانی یا حتی صرفا تعادل روانی باشد، احتمالا به جزییات آن‌طور که همین تیپ شخصیتی در حالت عدم تعادل روانی یا عدم سلامت روانی (روان‌رنجوری – روان‌پریشی) نگاه می‌کند، نمی‌پردازد.

اما در هر حال تیپ یکی‌ها، جزنگری دارند که حتما در حالت‌های سلامت روانی و تعادل روانی، از آن به‌درستی و در شرایط لازم می‌توانند استفاده کنند. براساس نگرش قالب و ویژگی جزیی‌نگری در تیپ یک، می‌توان چنین برداشت کرد که این تیپ شخصیتی تمایل دارد به‌بررسی مجموعه با روند کلان به جز و جز به کلان بپردازد. برای عملیاتی کردن این موضوع، او با گرفتن گزارش کار مکتوب و امتیاز دادن به افراد برحسب عملکرد نهایی، عملا به کنترل مجموعه می‌پردازد.

به‌بیان دیگر با توجه به استانداردی که برای عملکرد و ساختار مجموعه قایل است، از زیردستان خود مطالبه می‌کند و می‌خواهد که به‌شیوه‌ای مسئولیت‌طلبانه وظایف خود را عملی کنند. مسئولیت‌طلبی نسبت به وظایف محوله و نیز شفافیت در سیاست‌ها و برنامه‌ها، دو ویژگی بارز در تیپ یک محسوب می‌شود. با توجه به این دو ویژگی، اگر تیپ یک مدیرارشد باشد حتما سیاست‌گذاری شفافی دارد و برنامه‌ریزی دقیقی انجام می‌دهد، و نسبت به زیردستان خود اعم از مدیران میانی و کارمندان، انتظار پاسخگویی دارد.

اگر تیپ ۱ به‌عنوان یک مدیر میانی یا مدیر عملیاتی، فعالیت کند انتظار دارد که برنامه و دستور کار مشخصی به او داده شود و البته خود را نسبت به پاسخگویی درباره این وظایف، مسئول می‌داند. به‌طور کلی تیپ یک برای تلاشی که اشخاص در مورد وظایف خود انجام می‌دهند ارزش قایل است.

در نتیجه افرادی که در راستای اهداف مجموعه تلاش می‌کنند، از دید او افرادی ارزشمند محسوب می‌شوند. به‌طور کلی مدیران با تیپ شخصیتی کمال‌طلب به وظایف محوله، اجرایی کردن سیاست‌ها و پیش بردن برنامه‌ها بسیار بیشتر از صمیمیت‌ها اهمیت می‌دهند.

با توجه به مباحث بالا، می‌توان گفت که اصلی‌ترین عوامل تحریک مدیران تیپ ۱ عبارت است از:

  • عدم شفافیت در سیاست، برنامه و وظایف محوله
  • عدم پاسخگویی سایرین نسبت به وظایف محوله
  • عدم پیشرفت برنامه‌ها

مدیران تیپ ۱ باید به‌خوبی بر جزیی‌نگری خود مسلط باشند و بیاموزند که در چه شرایطی جزیی‌نگری خود را در چه سطحی به‌کار برند.

اما پرسشی که باید به آن پاسخ داد:

  • آیا نیاز است که تیپ ۱ به انگیزه‌ها و نگرش اطرافیان خود پی ببرد؟
  • آشنایی مدیران کمال‌طلب با عوامل تحریک سایرین چه فایده‌ای برای او دارد؟

به‌طور کلی، ممکن است افراد با تیپ شخصیتی کمال‌گرا، دارای هوش هیجانی و هوش اجتماعی کم‌تری باشند مگر این که در خانواده و یا به تجربه آموزش دیده باشند. پس این موضوعی مهم است که افراد با تیپ یک شخصیتی باید به‌خوبی از آن آگاه شود.

مدیران کمال‌طلب باید نسبت به نگرش‌ها و انگیزه‌های سایرین آگاه باشند و بتوانند عوامل محرک اطرافیان خود را تشخیص دهند تا از نگاه ماشینی به افراد مقداری فاصله بگیرند. اگر مدیر تیپ ۱ صرفا افراد را برحسب انطباق با مجموعه / سازمان بسنجد، می‌تواند مشکلات بسیاری را به‌ویژه برای زیردستان خود به‌وجود آورد.

این تیپ مدیران می‌توانند با درک حالات درونی افراد، به بهره‌وری بیشتری در مجموعه / سازمان خود دست پیدا کنند.

 

محمدکاظم جاوید، مدرس انیاگرام 

 

منابع جهت مطالعه بیشتر:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =

مقالات مرتبط
مقالات پربازدید​