loader image
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
«دروغگویی روی مبل» یالوم، راهگشای مسیر تازه در حوزه مشاوره
کتاب «دروغگویی روی مبل» نوشته اروین دی‌یالوم، با رویکرد انیاگرام و نه‌گانه ایرانی توسط مهشید رضوی‌رضوانی در کافه کتاب، مورد نقد و تحلیل قرار گرفت.
کتاب دروغگویی روی مبل

فهرست مطالب

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری ماه‌شید خرد: در ابتدای این نشست که عصر چهارشنبه ۲۴ آبان‌ماه، همزمان با روز «کتاب و کتاب‌خوانی» در کافه فرهنگ و هنر مانا برگزار شد؛ دکترمهشید ‌رضوی‌رضوانی ضمن اشاره به استمرار کافه کتاب طی ماه‌های آینده، بخش‌هایی از کتاب «دروغگویی روی مبل» نوشته اروین دی‌یالوم ترجمه موسی رضایی که توسط نشر اسپینا به چاپ رسیده را برای حاضران خواند.

‌رضوی‌رضوانی در ادامه به تحلیل و نقد این کتاب با رویکرد انیاگرام و نه‌گانه ایرانی پرداخت و توضیح داد: دی‌یالوم در این اثر با دیدگاهی نقادانه در روند روان‌درمانی‌ رویکردهای موج اول و دوم روان‌درمانی، راهگشای مسیر جدید و افق وسیع‌تری در حوزه مشاوره و درمان است.

او با بیان این که دی‌یالوم شخصیتی توانمند از نظر تیپ شخصیتی ناظر-پژوهشگر با بال چهار خود می‌نویسد، افزود: این روان‌پزشک و روان‌درمانگر در کتاب، ضمن روند بسیار قابل‌توجه در فرایند مشاوره و درمان چندین مراجعه‌کننده، رویکردهای روان‌درمانی مختلفی را مورد نظر قرار می‌دهد و ضمن آن به نقد آنچه در روند مشاوره‌ها و مخاطبان وجود دارد می‌پردازد.

این مدرس، مشاور و محقق انیاگرام، با این توضیح که دی‌یالوم در کتاب یکی از مهم‌ترین مسایل روان‌درمانی را که در واقع پدیده انتقال است را از منظر قهرمان داستان ارنست لش روایت کرده، گفت: لش از سویی تحت‌نظارت سوپرویژن خود اشتایدر است که تیپ شخصیتی ۳ موفقیت‌طلب محسوب می‌شود. او با نگاه سوگیرانه خود ارنست را مورد نقدهای جدی سیستمی طبق ضوابط انجمن روان‌درمانگرها قرار می‌دهد در حالی که موضوع اصلی او دستیابی به ریاست است! از طرفی، لش چالش جدی خود را راهگشایی بر مسیر حل پدیده انتقال در فرایند درمان برای خود و سایر روان‌درمانگرهای دیگر با پرسش‌های متعددی که به ذهن او می‌رسد می‌بینید. لش چگونه به این پدیده پاسخ می‌دهد؟ تا بتواند به‌نحوی پاسخگوی همه روان‌درمانگرها و مراجعین باشد که هر یک به‌نوبه خود درگیر احساسات و عواطف پنهان و آشکار ریشه‌ای هستند.

رضوی‌رضوانی با بیان این که دی‌یالوم در کتاب «دروغگویی روی مبل» به زیبایی پاسخگویی ارنست لش را در رویارویی با مراجعه‌کننده خود و شرایطی که دارد ترسیم می‌کند، اظهارداشت: نویسنده، ضمن ترسیم مسیر، مخاطب کتاب را در انتها با جریان مفاهیم از عشق، زندگی، مرگ و چگونه زیستن رویارو می‌کند.

در این کافه کتاب، دکترمهشید ‌رضوی‌رضوانی، ضمن تحلیل تیپ شخصیتی یالوم و تجربیات ادبی و روان‌درمانی او، به تیپ و زوایای مثبت و منفی سایر تیپ‌های شخصیت‌های رمان با رویکرد انیاگرام و نه‌گانه ایرانی پرداخت.

این کافه کتاب، با بحث و تبادل‌نظر و پاسخگویی به پرسش‌ شرکت‌کنندگان حضوری و آنلاین پایان یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 9 =

اخبار مرتبط
اخبار پربازدید