loader image
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بازی پرتغال و ایران جایی بر تامل!

رفتارهای غیرمدبرانه ایرانیان و واکنش های هیجانی

فهرست مطالب

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری ماه‌شید خرد: پس از واکنش بی‌محابای برخی از هموطنان ایرانی، در مقابل هتل اسکان بازیکنان تیم ملی پرتغال، مبنی بر این که کاری کنند تا استراحت و آرامش را از بازکنان بگیرند، این موضوع بازتاب زیادی در شبکه‌های مجازی، از جمله خود بی‌بی‌سی در انتشار این نوع فیلم‌ها داشت. بدون‌شک این نوع رفتارهای غیرمدبرانه و توام با واکنش‌های هیجانی، مقبول عموم ایرانیان نیست هر چند آثار سو خود را دارد. اما کمتر تحلیل‌گری در رفتار ایرانیان فقط به این نوع واکنش‌ها توجه صرف دارد. با این توصیف به انتظار نتیجه بازی نشستیم و نتیجه بازی ۱-۱ مساوی شد. این نتیجه برای همه ما ایرانیان موجب خشنودی بود، زیرا که انتظار باخت هم داشتیم.

این نتیجه مردم را نیمه‌شب به کوچه، خیابان و بزرگراه‌ها کشاند. از روی کنجکاوی مشتاق مشاهده بر رفتار ایرانیانی بودم که برخی در شب قبل چه کرده، برخی طول روز و پیش از مسابقه با چه التهابی از نرخ ارز و سکه روبه‌رو و چه تنشی در محیط داشتند، حال چه می‌کنند.

به‌یاد تحلیلی از دکتررحیم محمدی، جامعه‌شناس در نقد بر نظر دکترنعمت‌الله فاضلی افتادم. مضمون این نقد چنین بود که دکترفاضلی توضیح دادند که وضعیت بحران و تنش‌های اقتصادی روحیه‌ای برای ایرانیان باقی نمی‌گذارد که به سراغ فوتبال بروند و فضای تحلیل اجتماعی به‌شدت متاثر از فضای سیاسی معطل مانده است. به‌ویژه که این تحلیل اجتماعی نیازمند تفکر انتزاعی است. هر چند شاید تحلیل‌گرانی اجتماعی که در بازی سیاسی خود نیز حضور دارند. البته دکتررحیمی نیز پاسخ‌های جامعه‌شناسانه خود را به ایشان دادند، مبنی بر این که این شرایط خود می‌تواند ظرفیت‌های نهفته‌ای را به ما نشان دهد و در عین توجه به برخی پارامترهای دیگر، اما جامعه‌شناس باید به تحلیل اجتماعی خود بپردازد.

مشاهده رفتار مردم پس از پایان بازی در کوچه و خیابان، فریادهای شادی و هیجان این مردم در نگاه تحلیل‌گران اجتماعی یا تحلیل‌گران سیاسی چیست؟

آیا این نشاط و شادی مردم در پی نتیجه بازی است؟ که البته هست! اما همه آن چه مردم می‌خواهند و بیان می‌کنند، چیست؟!

رفتارهای غیرمدبرانه برخی از ایرانیان در مقابل هتل بازکنان پرتغالی، بی‌شک محصول تعارضی درونی در رفتار ایرانیان است، اما رفتار جمع کثیری از مردم، پس از بازی ایران و پرتغال، واکنش کامل‌تر و جامع‌تر به خقلیات متغیر و پیچیده روح ایرانی است. ایرانی گاه خشنود و گاه برافروخته و برانگیخته!

در خلقیات ایرانیان این انتظار می‌رود که گاه با رفتارهای پیش‌بینی نشده‌ای در او مواجه باشیم. روز واکنشی سیاسی نشان می‌دهیم و شب هنگام برای یک بازی به خیابان و کوچه می‌آییم!

همچنین شنیده‌ایم که مردم جامعه ایران، کوتاه‌مدت هستند و گویی خیلی به آن‌چه قبل و بعد می‌گذرد، نظر ندارند. به هر صورت چنین رفتارهایی که به‌شدت متعارض و متناقض با هم می‌آید، بسیار در شناخت سبک شخصیت ایرانیان امکان‌پذیر می‌نماید.

به‌بیان قاصر باید بگویم که تحلیل رفتار سیاسی و اجتماعی ایرانیان، نه‌تنها نیازمند مطالعات تاریخ و اجتماع ایرانیان در طول دوره‌های متعدد نسبت به خودش و دیگری است که تحلیل‌هایی عمیق و جامع‌تر دیگری را در بطن خود می‌طلبد.

با امید به روزی که بتوانیم با اجماعی از نظر همه نخبگان به لایه‌های تو در توی سبک شخصیت ایرانی راه یابیم.

 

دکترمهشید رضوی‌رضوانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − نه =

مقالات مرتبط
مقالات پربازدید​