loader image
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نقش شادی در پیشرفت

نقش شادی در پیشرفت جوامع

فهرست مطالب

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری ماه‌شید خرد: ۲۱ دی‌ماه، روز جهانی «خنده» است. بنیان‌­گذاران این روز، با این هدف که به کمک خنده بتوانند صلح جهانی و دوستی را ترویج کنند، قدم در این مسیر گذاشتند به‌نحوی که با کمک یوگای خنده و تشکیل ۶۰۰۰ باشگاه در ۵ قاره، قدم در این مسیر گذاشتند. خنده ظاهری است که نشان از شادی دارد، اما آیا خنده می‌ت­واند شادی پایدار ایجاد کند؟ این پرسش بهانه‌­ای است برای پرداختن به موضوع نقش شادی در پیشرفت جوامع بشری.

یکی از شاخه‌های روان‌­شناسی که به‌طور مشخص در مورد شادی صحبت می­‌کند، روان‌­شناسی مثبت‌نگر است.

در این شاخه از روان‌­شناسی، که بنیان­‌گذار آن پروفسور مارتین سلیگمن است، به شادی پایدار توجه می‌ش­ود: شادی باید معنایی داشته باشد و در آگاهی ما جریان داشته باشد.

در واقع این نگرش به شادی بسیار فراتر از نگرش‌­های سطحی موجود است: لبخند همیشگی بر روی چهره، حتی بی‌هدف.

 

شادی با این نگرش، باید به‌طور جمعی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

آیا می­‌توانیم با کمک چنین نگرشی از شادی، به موضوع توسعه بپردازیم؟

امروزه اقتصاددانان، جامعه‌شناسان، پژوهشگران علوم سیاسی و به‌طور کلی پژوهشگران علوم اجتماعی، به‌طور ویژه به موضوع شادی و ارتباط آن با پیشرفت و توسعه پرداخته‌­اند.

دکترفاضلی در یکی از سخنرانی‌­های خود پیرامون ارتباط بین شادی و توسعه، با اشاره به دو پارادایم اصلی مبتنی بر ۱- گسترش شادی در جامعه و ۲- بی‌توجه به گسترش شادی در جامعه، چنین بیان می‌کند که الگوهای کلان باید به سمت پیاده­‌سازی پارادایم شادی پیش برود.

او با تاکید بر الگوی توسعه فرهنگی، به این نکته می‌پ­ردازد که با افزایش ظرفیت انسانی، کمک به خودشکوفایی انسان­‌ها و بروز خلاقیت­‌های‌شان، می‌توان به این مهم دست پیدا کرد.

واقعیت این است که اگر همان‌طور که دورکیم جامعه را به بدن تشبیه کرد، همه این حس را درونی کرده باشند، می‌­توان به حس تعلق‌خاطر و مسئولیت‌پذیری اجتماعی در تک تک افراد جامعه دست پیدا کرد. شاید بتوانیم با کمک هرم مازلو، یک بیان بین‌رشته‌­ای از این موضوع داشته باشیم:

 

موسسه ماه شید خرد، محمدکاظم جاوید

 

به‌نظر می‌رسد برای این که در سطح یک جامعه، افراد بتوانند به شادی دست پیدا کنند، باید سطوح مشخصی از نیازهای‌شان تامین شده باشد.

اگر فردی درگیر طبقات اول و دوم هرم باشد، شاید سخت­‌ترین کار برایش شادی باشد.

باید نیازهای فرد تامین شود تا بتواند خودشکوفایی را در خود تجربه کند.

البته قطع به یقین برای هر نیازی باید حدی قایل شد به‌نحوی که مشخص شود چه میزان از نیازهای فیزیکی باید تامین شود یا نیازهای اجتماعی در چه حدی باید تامین شود.

در هر حال با توجه به تعریفی که سلیگمن از مفهوم شادی ارائه کرد، و با توجه به اهمیت آن در حوزه‌های کلان اجتماعی، ضرورت توجه به آن برای پیشرفت و توسعه کلان دیده می­‌شود.

 

محمدکاظم جاوید مدرس اناگرام


جهت مطالعه بیشتر

 

https://goo.gl/7hZf9N

https://goo.gl/VPuqNG

https://goo.gl/UtFpAe