loader image
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دورهمی «تصویر ذهنی شما از خودتان چیست؟» / ۸

تصویر ذهنی ما از خود

فهرست مطالب

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری ماه‌شید خرد: نشست دورهمی «تصویر ذهنی شما از خودتان چیست؟» ۲۶ آذرماه سال ۹۷، با حضور دکترمهشید رضوی‌رضوانی و علاقه‌مندان به دانش انیاگرام و بررسی و تحلیل تصویر ذهنی از خودمان برگزار شد که گزارشی از آن ارائه می‌شود.

واژه «تصویر ذهنی» در حوزه علوم‌شناختی، واژه‌ای مربوط به سده اخیر است و آن تصویری است که در ذهن «من» که می‌تواند با عزت‌نفس همراه باشد فارغ از واقعی بودن یا نبودن آن پدید می‌آید.

چه عواملی روی تصویر ذهنی تاثیرگذار است؟

شاید از جمله فاکتورهای مهم بتوان به «تربیت والدین» اشاره کرد اما این سئوال مطرح است که آیا تصویر ذهنی فرد مطابق با استعدادهای بالقوه اوست یا ارزش‌ها، اعتقادات و تربیت والدین موجب شده که برحسب عادت خصوصیاتی را بپذیرد و این‌گونه پندارد که شخصیت من این است.

هر فرد خود را براساس تصویر ذهنی‌اش به‌گونه‌ای توصیف می‌کند اما این تصویر چقدر واقعی است؟

زمانی می‌توان آن را تایید کرد که دیگران نیز این تصویر را فارغ از منافع خود مورد تایید قرار دهند. برای مثال اگر صفت شما مهربانی است، این مهربانی که دیگران شما را با آن می‌شناسند ویژگی ذاتی شما باشد و نه رفتاری بر حسب عادت. یا این تصویر، به‌نوعی با تقلید از زندگی دیگران به شکل تصویری غیرواقعی از خود در نیاید.

تصویر غیرواقعی شاید شبیه تصویری باشد که برای مثال، ما با برداشت از زندگی اسلایسی دیگران در فضای مجازی و اشتراک آن به نمایش می‌گذاریم. قطعا این رفتار ما را دچار خطا در شناخت از خود خواهد کرد. به بیانی دیگر تصویر ذهنی حاصل زندگی من، ارزش‌های من و اعتقادات و باورهای من در طول زمان است و بر مبنای شناختی درست از «خود واقعی من» است.

اما ملاک و مبنای سنجش این ارزش‌ها و باورها چیست؟

ادعای ما این است که «انیاگرام» می‌تواند این شناخت را به‌درستی و البته واقع‌بینانه در اختیار فرد قرار دهد.

هر چه تصویر من از خودم واضح‌تر و واقع‌بینانه‌تر و براساس سنجش از طریق پارامترهای اصولی باشد، پذیرش من از خودم به‌روشنی صورت می‌گیرد و به عزت‌نفس خواهم رسید.

هر انسانی با علم به این که می‌خواهد یک احساس رضایت‌مندی و سعادت در زندگی به‌دست آورد، کوشش می‌کند تا بتواند یک تصویر واقعی از خود داشته باشد.

تصویر واقعی که منطبق با تصویر ذهنی او از خودش است و به‌نوعی برای بهبود شخصیت خود گام بردارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 12 =

مقالات مرتبط
مقالات پربازدید​