loader image
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مدیریت و انیاگرام تیپ ۸ / بخش نهم

مدیریت و اناگرام- تیپ 8

فهرست مطالب

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری ماه‌شید خرد: تیپ ۸ در جایگاه مدیریت چگونه برخورد می‌کند؟

با توجه به این که در مقاله اول درباره مفهوم مدیریت بحث شد، این نتیجه‌گیری صورت گرفت که: اصلی‌ترین وظیفه مدیران، تصمیم‌گیری است؛ از سوی دیگر می‌دانیم تیپ ۸ ای‌ها از تیپ‌های عمل‌گرا هستند.

این تیپ شخصیتی در چارچوب‌های آموخته شده باقی نمی‌ماند زیرا تمایل ذاتی دارد تا محیط پیرامون خود را تحت‌کنترل درآورد و درعین‌حال، از تحت‌کنترل واقع شدن، به‌شدت بیزار است.

 

تیپ ۸ شخصیتی انیاگرام در جایگاه مدیریت:

تیپ ۸ ای‌ها، نگرش ذاتی‌شان کنترل محیط پیرامون خود است، و برای تحقق این هدف خود از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.

تیپ ۸ ای‌ها در هر جایگاه سازمانی که باشند، حالت‌های کنترل‌گری خود را به‌نوعی پیاده می‌کنند. عدم‌کنترل بر روی این رفتار خود، می‌تواند آسیب جدی به آن‌ها و زندگی شغلی‌شان وارد کند.

این تیپ شخصیتی با توجه به توانایی ذاتی رهبری، می‌تواند به مدیریت پروژه‌ها و امور بپردازد.

این تیپ شخصیتی می‌تواند اطرافیان خود را انگیخته کند و اگر از این توان‌مندی خود به‌درستی بهره ببرد، صرفا جایگاه سازمانی‌اش نیست که برای افراد اهمیت دارد، بلکه به‌دلیل توانایی در نفوذ بر افراد، به خوبی در دل آن‌ها جا پیدا می‌کند.

این تیپ شخصیتی توام با حالت‌های کنترل‌گری خود، به پشتیبانی نسبت به تیم / گروه / مجموعه / سازمان خود می‌پردازد.

به‌بیان دیگر، آن‌ها را شرطی می‌کند که تا با من هستید از حمایت‌های من برخوردارید و در غیر این‌صورت، باید پاسخگو باشید.

 

یکی از ویژگی‌ها تیپ ۸ ای‌ها این است که به‌شکلی دیوانه‌وار صادق هستند؛

صداقت آن‌ها ناشی از این است که از انتقاد نمی‌هراسند و در صورتی که سمت ۵ خور را تقویت کرده باشند، به‌خوبی قادر هستند از این انتقادها به‌منظور اصلاح رفتار خود در راستای تحقق هر چه بهتر مطلوب بهره‌گیری کنند.

این‌ها به‌دلیل این که خودشان دارای ویژگی صداقت هستند، لذا نمی‌توانند عدم‌صداقت دیگران را تحمل کنند.

این تیپ شخصیتی عمیقا اهل عمل است و از حرف بیهوده زدن و گزافه‌گویی اجتناب می‌کند، لذا از افراد سازمان انتظار دارد که برنامه‌ها را پیش ببرند و هیچ‌گونه دریغی نداشته باشند.

 

مهارت و علاقه‌مندی ذاتی تیپ ۸ ای‌ها به رهبری و مدیریت، معمولا آن‌ها را به‌سوی رده‌های بالای سازمانی سوق می‌دهد.

افراد با این تیپ شخصیتی خیلی از جایگاه‌های پایین اجتماعی استقبال نمی‌کنند، نه به این دلیل که همانند تیپ ۳ جایگاه اجتماعی برای آن‌ها مهم باشد، بلکه جایگاه تصمیم‌گیری و اعمال قدرت برای آن‌ها مهم است.

تیپ ۸ ای‌ها برای این که به‌خوبی بتوانند رشد کنند و حالت‌های پرخاشگرانه خود را تحت‌کنترل خود در آورند، باید علاوه‌بر این که سمت ۵ خود را به‌منظور هر چه بیشتر عاقلانه رفتار کردن به‌کار گیرند، باید سمت ۲ را نیز به‌منظور افزایش ظرفیت‌های احساسی خود به‌کار ببرند.

این تیپ شخصیتی باید بتواند دیدگاه‌های دیگران را به‌نفع خود نگه دارد تا به‌عنوان یک رهبر واقعی شناخته شود.

 

تیپ ۸ اگر به این سمت برود که در عین آرامش، رفتار قاطعانه خود را به‌کار برد، می‌تواند بسیار راحت‌تر در سازمان‌ها پیشرفت کند.

برای این امر باید از بال ۹ خود کمک بگیرد. معمولا تیپ ۸ با بال ۹ دارای این ویژگی است که شدت پرخاش‌هایش کنترل شده‌تر است.

همانند سایر تیپ‌های شخصیتی، تیپ ۸ باید بتواند نگرش سایر تیپ‌ها را درک کند، متوجه انگیزه‌های آن‌ها شود و عوامل تحریک هر یک را درک کند.

اگر تیپ ۸ با نگرش اصلاح‌گرایانه تیپ ۱ آشنا نباشد، به این اشتباه می‌افتد که او می‌خواهد کنترل شود، لذا به‌مقابله با او برمی‌خیزد در حالی که اگر نگرش او را بشناسد، می‌تواند با یک بحث منطقی، تیپ ۱ را مجاب کند.

یا در برخوردش با تیپ ۶ ، اگر بداند که آن‌ها شکاکیت ذاتی نسبت به موضوعات جدید دارند، قطع‌به‌یقین کمتر برآشفته می‌شود و یا اگر از نگرش آرامش‌جوی تیپ ۹ آگاه باشد، از برخوردهای تند با او می‌کاهد.

 

محمدکاظم جاوید- مدرس اناگرام و مدیر داخلی موسسه ماه‌شید خرد

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − یازده =

مقالات مرتبط
مقالات پربازدید​