نه گانه ایرانی در آموزه ایرانیان
نه گانه ایرانی در آموزۀ ایرانیان
۱۳۹۶-۱۱-۱۴
مشارکت اجتماعی، دکتر مهشید رضوی رضوانی
مشارکت اجتماعی
۱۳۹۶-۱۱-۱۵
انگیزه های تیپ های شخصیتی در اناگرام - بخش سوم. محمدکاظم جاوید

انگیزه‌های تیپ‌های شخصیتی در اِناگرام  – بخش سوم

 

در حوزۀ انگیزش، نظریه‌های مختلفی وجود دارد که هر یک به نوعی دارای کمبودهایی هستند. یکی از ایراداتی که به نظریۀ انگیزشی مازلو وارد می‌شود، تمرکز بر رفع نیازها به صورت سلسله مراتبی است. مازلو معتقد بود اگر فردی نیاز فیزیولوژیک اش تأمین شود، به سراغ تأمین نیاز امنیتی اش می‌رود و اگر نیازش در طبقۀ امنیت تأمین شد، به سراغ نیازهای اجتماعی اش می‌رود. اما در عمل، پیش می‌آید که این نیازها با این نظم و ترتیب، رفع نمی‌شوند. به بیان دیگر، فردی که نیازهای اجتماعی اش رفع شده باشد، ممکن است هنوز دغدغه‌های امنیتی برایش مسئله زا باشد.

 

آلدرفر دیدگاه انگیزشی جدیدی مطرح کرد

برای عبور از این موضوع، دیدگاه‌های دیگری در حوزۀ انگیزش مطرح شده است که دیدگاه ERG به طور مشخص در تکمیل دیدگاه مازلو ارائه گردید. در این نظریه، که توسط آلدرفر ارائه شد، نیازهای پنج سطحی مازلو به سه دسته تقسیم گردید: ۱- نیازهای هستی یا وجود ۲- نیاز به ارتباط  ۳- نیاز به رشد. درواقع آلدرفر، دیدگاهش را بر این اساس ارائه کرد که نیازهای فیزیولوژیک و امنیت مازلو را وجودی یا هستی گرایانه دانست، نیازهای اجتماعی و نیاز به احترام را در قالب نیازهای ارتباطی مطرح کرد و خودشکوفایی را تحت عنوان نیاز به رشد مطرح کرد.

 

نظریه مازلو و آلدرفر

 

در واقع او نشان داد که: ۱- در هر زمان امکان دارد که بیش از یک نیاز فعال باشد  ۲- اگر یکی از نیازهای رده بالایی ارضا نشود، میل به ارضای نیاز رده پایین بیشتر می‌شود.

در واقع آلدرفر معتقد بود که فرد، در عین اینکه می‌تواند به نیازهای ارتباطی اش بپردازد، نیاز به رشد خود را نیز تأمین می‌کند. در واقع انگیزش از نگاه آلدرفر به این صورت است که هر فردی، ممکن است به چند نیاز به طور همزمان بپردازد و در عین حال در صورت عدم ارضای نیازی بالادستی، فرد به نیاز پایین دستی توجه بیشتری می‌کند.

 

اِناگرام و آلدرفر

شاید تطبیق بین تیپ‌های شخصیتی اِناگرام و دیدگاه مازلو ساده تر باشد، اما آنچه که به شدت در دیدگاه آلدرفر خودنمایی می  کند، موضوع همزمانی تأمین نیازهاست.

در این دیدگاه، تیپ۱و  ۹ و ۶  و ۳، بیشترین نیازهای هستی گرایی یا وجودگرایی را از خود نشان می‌دهند. در واقع تیپ ۱ ای­ها بر خلاف ظاهر سخت و جدی­شان، نیازهای فیزیکی و امنیتی بالایی دارند. این موضوع برای تیپ ۶ هم قابل تأمل است، چرا که خودداری این تیپ شخصیتی در ظاهر، به شدت برای دیگران محل تأمل است، اما واقعیت این است که این­ها در نیازهای هستی گرایانه، قوی ظاهر می‌شوند. تیپ­های شخصیتی ۷ و ۵ کمترین نیازهای هستی گرایی را از خود نشان می‌دهند؛ چرا که هر دو تیپ شخصیتی به شدت انتزاعی هستند و تمایلات زیادی به این نیازها از خود بروز نمی‌دهند.  

 

تیپ‌های شخصیتی ۹ و ۱ و ۲ بیشترین نیاز ارتباطی را دارند. در حالیکه تیپ­ ۴ ای­ها کمترین مقدار نیاز ارتباطی را نشان می‌دهند.

همچنین تیپ ۹ و ۶ و ۲ و ۸ بیشترین نیاز به رشد را دارند. باید این­ها رشد شخصیتی را سریع­تر تجربه کنند. در عین حال تیپ ۵ و ۷ به خاطر حالت‌های انتزاعی که دارند، بیشتر و سریع­تر به سمت رشد شخصی می‌توانند بروند و این به آن­ها کمک می‌کند تا جهان را آنگونه که هست ببینند، البته همین حالت‌های انتزاعی برای این دو تیپ شخصیتی، ممکن است دردسر ساز شده و از مباحث مرتبط با معاش، تا حدودی فاصله بگیرند.

 

محمدکاظم جاوید – مدرس اِناگرام

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 4 =

//]]>